Etapele care trebuie parcurse în elaborarea itemilor sunt:
qStabilirea clasei, disciplinei şi capitolului (unităţii de evaluare)qDefinirea obiectivele care trebuie realizate prin intermediul itemilor
qElaborarea discriptorilor de performanţă corespunzători obiectivelor
qFormularea enunţului itemului
Condiţiile care trebuie respectate de itemi sunt:
qSă fie formulaţi clar, fără ambiguităţiqSă nu sugereze răspunsul
qSă existe un singur răspuns corect (acolo unde sunt mai multe răspunsuri corecte să se precizeze)
qSă se axeze pe conţinuturile esenţiale
qSă fie independente (răspunsul la un item să nu depindă de altul)
Clasificarea itemilor, în funcţie de tipul de răspuns aşteptat şi de gradul de obiectivitate a notării, este următoarea:
1 1. Itemi OBIECTIVI: a) itemi tip pereche
b) itemi cu alegere duală
c) itemi cu alegere multiplă
2. Itemi SEMIOBIECTIVI: a) itemi cu răspuns scurt
b) întrebări structurate
3. Itemi SUBIECTIVI: a) rezolvarea de probleme
b) itemi cu alegere duală
c) itemi cu alegere multiplă
2. Itemi SEMIOBIECTIVI: a) itemi cu răspuns scurt
b) întrebări structurate
3. Itemi SUBIECTIVI: a) rezolvarea de probleme
ITEMI OBIECTIVI – sunt caracterizaţi prin
- obiectivitate în notare;
- nu necesită o schemă detaliată de notare;
- utilizare preponderentă în evaluarea nivelurilor inferioare ale domeniului cognitiv (memorare reproductivă, gândire convergentă, etc.);
- testarea unui număr mare de elemente de conţinut, într-un timp scurt
- oferă informaţii despre însuşirea noţiunilor de bază, indispensabile pentru achiziţiile următoare.
a) Itemii de tip pereche solicită stabirea unor corespondenţe între informaţiile date, asocierea PREMISELOR şi RĂSPUNSURILOR.
Pentru a se micşora posibilitatea de ghicire a răspunsurilor, numărul de elemente din cele două coloane trebuie să fie inegal, dar să nu fie foarte mare.
Trebuie precizată clar regula după care se realizează asocierea dintre cele două coloane. Acestea trebuie prezentate după o anumită ordine (alfabetică, numerică etc.).
b) Itemii cu alegere duală pun elevii în situaţia de a alege răspunsul răspunsul corect din două alternative: da-nu, adevărat-fals, corect-incorect.
Acest tip de itemi poate verifica însuşirea unor cunoştinţe (definiţii, noţini, reguli, etc.), aplicare acestora şi elaborarea unor judecăţi.
Cerinţa trebuie formulată clar – să încercuiască, să bifeze, să completeze cu “da/nu” etc. Enunţul nu trebuie să fie prea general şi dacă este posibil, să fie formulat fără negaţii sau verbe la forma negativă. Va fi exprimată o singură idee, care va solicita un singur răspuns posibil.
Dezavantajul acestui tip de item este acela că elevul poate “ghici” răspunsul, alergând la întâmplare una din cele două variante, şi dacă îl alege pe cel corect nu suntem siguri că l-a ştiut.
c) Itemii cu alegere multiplă pun elevii în situaţia de a alege un răspuns corect din câteva alternative, care conţin pe lângă acestea şi variante incorecte numite “distractori”.
Condiţiile care trebuie îndeplinite de un astfel de item sunt:
Ø Enunţul (premisa) să fie clar, să nu sugereze răspunsul.
Ø Distractorii să fie plauzibili, dar incorecţi; să fie numeric suficienţi pentru a nu permite ghicirea răspunsului; să nu includă indicii gramaticale; să fie prezentaţi într-o anumită ordine.
Între alternativele date trebuie să existe un singur răspuns aşteptat – corect sau cel mai bun. Aceşti itemi ajută la verificarea:
Ø Cunoştinţelor (noţiuni, reguli, principii, fapte, etc.)
Ø Capacităţii de aplicare a cunoştinţelor
Ø Capacităţii de a stabili relaţii cauză-efect, prezentând însă avantaje şi dezavantaje:
ITEMII SEMIOBIECTIVI pun elevul în situaţia de a-şi crea singur răspunsul, solicitând mai mult atenţia, gândirea creatoare a elevului şi capacitatea lui de a se exprima în scris.
La acest tip de itemi elevul nu mai poate ghici răspunsul, iar cadrul didactic poate identifica mai uşor natura greşelilor comise de acesta. Elevul este mai implicat în rezolvarea sarcinii, atenţia lui fiind împărţită în două părţi – la formularea răspunsului şi la redarea lui în scris.
b) Întrebările structurate sunt alcătuite din mai multe subîntrebări legate între ele. Dificultatea întrebărilor trebuie să crească treptat. Ele trebuie să fie independente, răspunsul la una din ele să nu depindă de cel anterior. Fiecare subîntrebare poate testa unul sau mai multe obiective.
Este mai indicat să se utilizeze un număr mai mare de întrebări care solicită răspunsuri scurte, decât un număr mic de întrebări care necesită răspunsuri lungi.
ITEMII SUBIECTIVI oferă elevului posibilitatea de a-şi construi un răspuns elaborat, marcat de subiectivitate, originalitate, creativitate. Poate formula, prezenta, descrie, explica diferite noţiuni, relaţii, argumente, etc. De aceea răspunsurile sunt mai greu de apreciat obiectiv, neexistând o scară de măsură exactă şi fiecare rezultat individualizându-se prin ceva unic.
Crearea unui test în aplicația Google Driwe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu