CE ESTE INSTRUIREA ASISTATĂDE
CALCULATOR ?
Instruirea
asistată
de calculator presupune
o cercetare
a elevului
supravegheată
şi
îndrumată
de profesor,
care îl
ajută
în
realizarea
operaţiilor
tehnice,
a celor
de documentare,
în
identificarea
legăturilor
între
informaţii,
conducându-l
către
o nouă
cunoaştere
SOFTWARE EDUCAŢIONAL.
Noile
tehnologii
ale informaţiei
şi
comunicării
favorizează
dezvoltarea
a numărate
tipuri
de aplicaţii
pentru
instruire.
Software-ul folosit ca suport pentru activităţile de predare –învăţare. În
cadrul
acestei
categorii
fac
parte utilitarele
şi
materialele
de referinţă,
softul
tematic.
Software-ul educaţional propriu-zis.
Aceste
aplicaţii
sunt
elaborate pentru
a-i
ajuta
pe
elevi
să-şi
însuşească
sau
să
dobândească
anumite
competenţe
pentru
demonstraţii,
simulări,
experimentări.
Softul educaţional reprezintă
un
program informatizat
, proiectat
special pentru
rezolvarea
unor
sarcini
sau
probleme
didactice
/ educative prin
valorificarea
tehnologiilor
specifice
instruirii
asistate
de calculator care asigură:
- memorarea datelor,
- organizarea datelor în fişiere ,
- gestionarea fişierelor ,
- simularea învăţării
- realizarea învăţării
- evaluarea formativăa învăţării
- controlul reglarea / autoreglarea şi autocontrolul activităţii de învăţare / educaţie .
Clasificarea softurilor educaţionale folosite în IAC
1.SOFTWARE TUTORIAL
software de predare interactivă de noi cunoştinţe (tutorial);
Tutorial – presupune utilizarea calculatorului în
procesul predării, pe bază unui dialog de investigare
realizat între calculator şi instruit.
2. SOFTWARE DE EXERSARE PRACTICĂ (drill-and-practice);
Exerciţiul practic
(Drill-and-practice) – softurile de exersare pot
intervine ca un supliment al lecţiei, realizând acţiunea practică individuală
necesară asimilării unor cunoştinţe şi deprinderi specifice în cadrul
disciplinelor de învăţământ. Un soft de exersare oferă un set de sarcini
repetitive cu caracter algoritmic, iar
la finisarea acestuia urmează analiza
răspunsurilor date.
Structura
unui soft de exersare conţine etapa
de familiarizare, etapa
de desfăşurare
a acţiunii printr-un şir de operaţii repetitive. Pot fi introduse mai multe
acţiuni. Întrebările de consolidare vor fi puse pentru a determina nivelul de
însuşire a competenţelor formate. Etapa
aprecierii răspunsurilor va ghida elevul fie la finisarea
programului, fie la repetarea acestuia, în cazul insuccesului.
Avantajul
acestor
produse: elevul lucrează în ritm propriu şi este apreciat la corectitudinea
răspunsului dat, învăţarea devine individualizată; dezavantajul major:
învechirea morală rapidă a materialului. Pentru a evita plictiseala, repetarea
şi învăţarea pe de rost a sarcinilor oferite, acţiunile de exersare trebuie să
fie generate
aleatoriu de către produsul informatic.
ex.
3. SOFTWARE DE SIMULARE ŞI EXPERIMENTARE VIRTUALĂ;
Simularea
este
o metodă
de
predare
prin
care se încearcă
repetarea,
reproducerea
sau
imitarea
unui
fenomen
sau
proces
real. Elevii
interacţionează
cu
programul
de instruire
într-un
mod similar cu modul
de interacţiune
al operatorului
cu un sistem
real, dar
desigur
situaţiile
reale
sunt
simplificate.
Scopul
simulării
este
de a ajuta
elevul
în
crearea
unui
model mental util
a unui
sistem
sau
proces
real, permiţând
acestuia
să
testeze
în
mod sigur
şi
eficient
comportarea
sistemului
în
diverse situaţii.
ex.
4. SOFTWARE JOCURI PENTRU INSTRUIRE
Joc
didactic
– un software de acest tip prezintă
informaţii sub formă de joc, inclus în cadrul mai multor situaţii de învăţare
în vederea creşterii
motivării şi pentru realizarea
anumitor activităţi educaţionale specifice.
Jocul didactic poartă un caracter evidenţiat interactiv, care poate dezvolta
gândirea, atenţia, logica, creativitatea, potenţialul intelectual şi acţional
al instruiţilor.
În structura
unui joc didactic sunt incluse etapele: de prezentare
generală şi obiectivele jocului, de selectare
a nivelului şi segmentului de joc, acţiunile
instruitului, care vor fi apreciate ca acţiuni
corecte sau incorecte. Jocul poate fi reactualizat sau încheiat.
ex.
5.SOFTWARE PENTRU TESTAREA CUNOŞTINŢELOR
Testare
electronică - testarea
cunoştinţelor cu ajutorul calculatorului presupune existenţa unui produs
software capabil să testeze
nivelul de însuşire a cunoştinţelor prin
evaluarea răspunsurilor. Programul de testare electronică poate fi inclus
într-o lecţie curentă sau de recapitulare. Numărul
de itemi de test depinde de obiectivele
preconizate, nivelul de pregătire al studenţilor, volumul conţinutului evaluat.
ex.http://www.teste-de-inteligenta.ro/teste-test_inteligenta_nr_1_2.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu